
HRMIS 2.0: SISTEM PENGURUSAN MAKLUMAT SUMBER MANUSIA, merupakan singkatan bagi Human Resource Management Information System.Ianya merupakan sistem yang diwujudkan untuk membuat urusan sumber manusia pada setiap agensi/ organisasi.Sistem ini banyak digunakan dalam sektor perkhidmatan awam di Malaysia.
Contents
HRMIS 2.0: SISTEM PENGURUSAN MAKLUMAT SUMBER MANUSIA
Pengenalan
HRMIS merupakan aplikasi utama kerajaan persekutuan dan semua penjawat awam yang mempunyai ID masing-masing dengan mendapatkannya daripada Pentabir HRMIS jabatan masing-masing.
HRMIS ini berfungsi dari mula perlantikkan sehingga akhir tamat perkhidmatan dan sistem ini dibangunkan secara komprehensif dengan mengambil kira semua proses.
Terdapat dua jenis laman sesawang untuk aplikasi HRMIS iaitu:
- HRMIS 1.0
- HRMIS 2.0
HRMIS 2.0 merupakan sistem dalam talian yang telah dinaik taraf daripada versi Klasik.
untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan dengan sistem login yang lain di bawah Kementerian Malaysia, bahan latihan sekolah rendah dan prasekolah, anda boleh mengikuti kami di telegram pendidikan dengan menekan butang pautan di bawah:
FUNGSI HRMIS
Aplikasi HRMIS sini banyak membantu dalam pengurusan sumber manusia di kalangan penjawat awam dan terdapat beberapa perkara khas untuk para pendidik.
Di sini kami senaraikan fungsi HRMIS bagi penjawat awam dibawah Persekutuan termasuk pengkhususan untuk para pendidik dalam jadual di bawah.
Penjawat Awam | Khas Warga Pendidik |
---|---|
1) Perolehan Sumber Manusia | 1) Pengurusan Prestasi |
2) Pembangunan | 2) Pengurusan Rekod Peribadi |
3) Pengurusan Kerjaya | 3) Pengurusan Saraan Faedah, dan Ganjaran (Pengurusan Cuti). |
4) Pengurusan Saraan, Faedah, dan Ganjaran | |
5) Pengurusan Komunikasi dan Tatatertib Pekerja | |
6) Pengurusan Prestasi | |
7) Penilaian Kompetensi | |
8) Pengurusan Rekod Peribadi | |
9) Penamatan Perkhidmatan | |
10) Data Perjawatan | |
11) Perkhidmatan Maklumat |
Bagi guru baru memulakan tugas, maklumat dibawah perlu dikemaskini iaitu:-
1) Data Peribadi
2) Pendidikan
3) Keluarga
4) Bahasa
5) Lesen
6) Sejarah Perkhidmatan
7) Pengalaman Kerja
8) Sejarah Perubatan
9) Anugerah
10) Profil Perkhidmatan
Aplikasi terdapat dalam HRMIS
Aplikasi | Fungsi |
---|---|
1. MyHRMIS Profile membolehkan penjawat awam membuat semakan terhadap maklumat peribadi seperti yang telah dikunci masuk ke dalam Aplikasi HRMIS | 1. Maklumat Peribadi Memaparkan maklumat peribadi dan alamat tetap pegawai. 2. Maklumat Pendidikan Memaparkan maklumat pendidikan pegawai. 3. Maklumat Keluarga Memaparkan maklumat keluarga pegawai. Elemen yang dipaparkan hanyalah item yang digunakan oleh eGL. 4. Maklumat Anugerah Memaparkan maklumat anugerah yang diterima oleh pegawai sepanjang perkhidmatan. 5. Maklumat Sejarah Perkhidmatan Memaparkan sejarah perkhidmatan pegawai. 6. Maklumat Profil Perkhidmatan Memaparkan profil perkhidmatan pegawai. 7. Maklumat Kursus Memaparkan maklumat kursus yang dihadiri oleh pegawai pada 10 tahun yang terkini. |
2. MyHRMIS Cuti membolehkan penjawat awam membuat permohonan cuti rehat, menyemak status cuti, menyemak kelayakan cuti, menyokong cuti dan melulus cuti melalui platfom mudah alih. | 1. Kelayakan Cuti Sistem ini membolehkan penjawat awam membuat semakan kelayakan cuti tahun pada tahun semasa. 2. Mohon Cuti Memudahkan penjawat awam membuat permohonan cuti rehat. 3. Sokong Cuti Memberi kemudahan untuk Pegawai Penyokong membuat semakan permohonan cuti dan menyokong cuti 4. Lulus Cuti Memberi kemudahan untuk Pegawai Pelulus membuat semakan dan seterusnya mempertimbangkan kelulusan cuti. 5. Status Cuti Membolehkan pegawai membuat semakan status permohonan cuti samada telah disokong dan diluluskan |
3. MyHRMIS Keluar Pejabat memudahkan pengurusan keluar pejabat penjawat awam dalam waktu bertugas serta mematuhi Perintah AM 5 Bab G –Mematuhi Waktu Bekerja. | 1. Permohonan Memudahkan permohonan keluar pejabat dilakukan secara on-the-go 2. Kelulusan Memudahkan pelulus mempertimbangkan dan melihat status kelulusan permohonan keluar pejabat 3. Pemantauan Fungsi Dash bord yang terdiri daripada 3 kategori – Dashboard Individu, Dashboard Pelulus dan Dashboard Pengurusan 4. Laporan Laporan pegawai tiada di pejabat dikategorikan kepada tiga (3) iaitu • pegawai bercuti, • pegawai tiada di pejabat ketika ini • pegawai tiada di pejabat mengikut pilihan tarikh |
4. MyHRMIS EGL memaparkan rekod Surat Pengesahan Diri dan Pengakuan Pegawai (GL) untuk penjawat awam sebagai kaedah alternatif kepada eGL online atau manual. | 1. Maklumat Pegawai Memaparkan maklumat peribadi, profil perkhidmatan, gaji pegawai. Elemen yang dipaparkan adalah elemen yang digunakan oleh eGL. 2. Ahli Keluarga Memaparkan maklumat keluarga pegawai. Elemen yang dipaparkan adalah elemen yang digunakan oleh eGL. 3. Direktori Hospital/Klinik Memaparkan nama, nombor telefon dan alamat hospital/klinik Kerajaan |
5. MyHRMIS CARE memberi kemudahan kepada penjawat awam mendapatkan bantuan dan memberi cadangan penambahbaikan, menyemak status aduan serta merujuk soalan-soalan lazim yang disediakan. | 1. Pengumuman Memaparkan pengumuman dan promosi terkini berkaitan aktiviti HRMIS. 2. Aduan Menyediakan ruang untuk menyalurkan permasalahan HRMIS yang dihadapAduan. 3. Semakan Status Aduan Menyediakan kemudahan untuk menyemak status aduan. 4. Cadangan Menyediakan ruang untuk memberi cadangan atau penambahbaikan berkaitan HRMIS. 5. Soalan Lazim Menyediakan soalan lazim bagi membantu memberikan maklumat tambahan yang diperlukan. |
Pinjaman melalui HRMIS
Jenis pinjaman yang boleh dibuat permohonan melalui HRMIS ialah:
- Perumahan.
- Kenderaan.
- Komputer.
Tuntutan Perjalanan Dalam Negeri
JPA telah menerbitkan 2 video tutorial HRMIS untuk Fungsi Tuntutan Perjalanan Dalam Negeri (TNT).
Video tersebut boleh diakses melalui pautan berikut:
- Video Tutorial Fungsi TNT (Bahagian I/IV) – Peranan Pemohonan
Fungsi ini terdapat di dalam Submodul Pengurusan Tuntutan dan Pendahuluan Diri iaitu di bawah Modul Pengurusan Saraan, Faedah dan Ganjaran.
Fungsi ini menawarkan kemudahan permohonan tuntutan perjalanan dalam negeri secara dalam talian sepenuhnya iaitu bermula daripada permohonan sehingga penerimaan bayaran tuntutan.
Rujuk video penuh:
2. Video Tutorial Fungsi TNT (Bahagian II/IV) – Peranan Pengesah Tuntutan
Fungsi ini terdapat di dalam Submodul Pengurusan Tuntutan dan Pendahuluan Diri iaitu di bawah Fungsi Tuntutan Perjalanan Dalam Negeri bagi Pemilik Kompetensi (Pengesah Tuntutan).
Pengesah Tuntutan ialah pegawai yang diberi peranan untuk mengesahkan tuntutan pegawai di bawah seliaannya.
Peranan dan aliran kerja tersebut ditetapkan oleh pentadbir HRMIS agensi.
Rujuk video penuh:
PANDUAN LOGIN HRMIS 2.0
Semua penjawat awam akan diberi ID yang boleh didapati dari Pentadbir HRMIS jabatan masing-masing.
Langkah-langkah Login HRMIS
Berikut adalah cara login HRMIS untuk mengemaskini rekod peribadi, membuat semakan, serta permohonan.
- Pergi ke LAMAN WEB RASMI HRMIS 2.0
- Masukkan ID Pengguna.
- Masukkan Kata Laluan.
- Klik Peti Pesanan untuk sebarang mesej baru / tindakan yang belum diambil
- Untuk meneruskan dengan lain-lain tugasan, pilih menu / Submodul yang diinginkan.
- Log keluar setelah selesai.

PENGURUSAN KATA LALUAN
Kata laluan perlu ditukar mengikut standard Polisi Keselamatan Siber (PKS) seperti berikut:
- Sekurang-kurangnya 12 aksara
- Mengandungi huruf dan nombor
- Mengandungi aksara khas (Contoh : @, &,*)
- Mengandungi huruf besar dan huruf kecil

Aplikasi HRMIS Mobile
Aplikasi MyHRMIS Mobile telah berjaya diterbitkan dan boleh di muat turun melalui aplikasi GAMMA, GOOGLE PLAY STORE, APPLE APP STORE dan HUAWEI APP GALLERY dengan menekan pautan berikut:
- GAMMA – https://gamma.malaysia.gov.my/appdetails/9
- GOOGLE PLAY STORE – https://play.google.com/store/apps/details…
- APPLE STORE – https://apps.apple.com/my/app/myhrmis-mobile/id976019876
- HUAWEI APP GALLERY – https://appgallery.huawei.com/#/app/C101640047
Panduan Muat Naik Gambar Sendiri Pada HRMIS 2.0
Syarat & Peraturan Muat Naik Gambar Pegawai Pada HRMIS
- Saiz gambar mestilah mengikut ukuran gambar passport dalam format .GIF / BMP / JPG / JPEG
- Saiz fail : Tidak melebihi 204..8kb
- Latar belakang gambar mesti berwarna putih / biru
- Gambar memakai purdah atau menutup sebahagian muka adalah tidak dibenarkan
- Penampilan pegawai :
- Pegawai Lelaki
- Berbaju kemeja dan digalakkan bertali leher atau berpakaian seragam (uniform)
- Berambut pendek, kemas dan tidak mencecah kolar baju. Fesyen rambut tidak keterlaluan & bersesuaian
- Pegawai Wanita
- Berbaju kurung atau berpakaian yang bersesuaian dan tidak menjolok mata
- Berpakaian seragam (uniform)
- Pegawai Lelaki
Rujuk contoh gambar yang diterima dan tidak diterima dalam poster di bawah:

Semakan Data & Kemaskini HRMIS 2.0
Pastikan data dalam HRMIS dikemas kini.
Data anda tanggungjawab anda.
Luangkan 5 minit untuk buat semakan data HRMIS.

Antara data yang perlu sentiasa disemak dan dikemaskini adalah
1. SOKONGAN/KELULUSAN CUTI
2. PERISYTIHARAN HARTA
3. PENGISIAN/PENGESAHAN SKT
4. KEMASKINI/PENGESAHAN MAKLUMAT REKOD PERIBADI
5. PENGESAHAN DAN SEMAKAN TUNTUTAN PERJALANAN
Fungsi Semakan Data HRMIS
Untuk makluman, Bahagian Digital dan Teknologi Maklumat (BDTM) JPA telah menyediakan Panduan Pengguna Fungsi Semakan Data HRMIS.
Disertakan poster rujukan FUNGSI SEMAKAN DATA.

Penggunaan perkataan ‘Gemulah’ dalam HRMIS
Ianya merujuk kepada Seseorang yang meninggal dunia ketika dalam perkhidmatan atau pesaraan.
Makluman kepada Pengguna HRMIS 1.0
JPA sedang berusaha untuk membuat migrasi dari HRMIS 1.0 ke HRMIS 2.0. Disebabkan itu, semua pengguna aplikasi HRMIS 1.0 digalakkan menggunakan HRMIS 2.0.
Maklumat Lanjut
Untuk sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut, hubungi talian telefon 03-8321 1400 atau e-melkan permasalahan anda ke Sistem Pengurusan Meja Bantuan di HRMIS helpdesk.
Anda juga boleh mengemukakan pertanyaan terus melalui alamat :
Aras 3 – 6, Blok C1, Kompleks C, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62510 W.P Putrajaya.